Přečetl jsem článek https://jiri-zajic.signaly.cz/1602/fenomen-frantisek.

A nebojte, nebudu s ním polemizovat. Nechce se mi.

Ale napadlo mě při jeho čtení, co to je vlastně ta důvěra, na kterou se nás výzkumníci veřejného mínění vyptávají.

Osobně jsem rád, že mě se ještě nikdo nevyptával, protože bych měl s otázkou "Důvěřujete premiérovi Sobotkovi, hasičům, ČEZu, svému faráři, Církvi, papeži Františkovi, Signálům, armádě, Obamovi ....?" velké potíže.  Co to vlastně ta důvěra je a co není?

Předně mi připadá, že důvěra (alespoň ta moje) je jasně spojená s očekáváním. Očekávám, že cosi. Je to nějaký můj odhad, jak se daná osoba či instituce zachová.

Potom mi připadá, že důvěra je vždy spojena s nějakou rolí, kterou osoba či instituce vykonává, či spíše jakou by podle mého názoru vykonávat měla. Důvěra v hasiče se bude jistě týkat toho, jak očekávám, že budou hasit a zachraňovat, nemá s ní co dělat to, jestli si myslím, že hasiči dobře hrajou fotbal nebo dávají velké příspěvky na charitu.

A třetí složka důvěry spočívá v tom, zda očekávám, že se moje očekávání naplní. Nikoli již jakási role dané osoby, ale moje očekávání.

V tom posledním smyslu mohu důvěřovat i v notorického lháře, komunistickou stranu, prezidenta Zemana nebo Evropskou unii. Očekávám, že udělají nejakou levárnu a oni ji pak skutečně udělají - má očekávání (mou důvěru) nezklamali.

A tak mě napadá, jaká vlastně má ta třetina těch, kteří důvěřují církvi a zároveň dvě třetiny jí nedůvěřující představu o tom, CO by měla církev dělat, jak by se měla chovat. A jakou představu o tom, co by měl dělat papež mají ty 3/4 české populacei, které mu důvěřují.

Ví Bůh. Já ne. Ale je jedna věc, která by mě fakt zajímala: jaká by byla korelace mezi důvěrou v círekv, důvěrou v papeže Františka a důvěrou v Boha. Protože sub specie aeternitatis je důvěra v církev i papeže, pokud nevede k důvěře v Boha, úplně naprd.