Předně upozorňuji všechny čtenáře, to co bude dnes následovat, bude hodně drsné. Slabší povahy a žaludky ať raději nečtou. Kdo se rozhodne popojet myší, dělá to na vlastní nebezpečí.
Navazuji na kus diskuse s invisiblem na znovově blogu, kam bych se tohle tedy dát neodvážil. Tan kousek diskuse kopíruji:
Invisible: Ad kytarovky - tohle na signály vložil @Alefast //www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=eOY0mjjmx8Y# Takovou kytarovku bych na mši uvítal.
JiKu: A co tuhle?
//www.youtube.com/watch?v=04854XqcfCY&ob=av3n
Btw, čím se to liší?
Invisible: Že by se to lišilo obsahem.
Aby bylo jasno, nejsem příznivec davové psychózy, té se obávám. Obávám se i toho, že ne všichni posluchači, či návštěvníci koncertu prožívají obsah písně. To se ale stává např. i při barokních skladbách, že posluchači jsou strženi hudbou a nevnímají obsah.
JiKu Prosím, podle čeho určíte obsah písně? Nebo obsah mávání rukama nad hlavou?
Nebo obsah čoudu na pódiu?
Invisible: Obsah písně odvozuji z textu. Mávání rukama nedokážu posoudit, jelikož nevidím lidem do srdce. O čoudu snad bez komentáře :)
JiKu: (Obsah písně odvozuji z textu.)
No a já ne. Takže se nedohodneme.
Invisible: Z čeho odvozuješ obsah písně?
Nuže tedy, zkusme na to přijít společně.
Vezměme si tento text:
Aleluja, aleluja.
Pánu zpívám aleluja.
Čestný slovo, na psí uši -
zachránil mi moji duši.
Citím se v té pohodě
jako ryba ve vodě.
Aleluja, aleluja.
Pánu zpívám aleluja.
Je to vážně velké štěstí
sdílet s vámi tohle štěstí.
Zemřel za mě na kříži,
teď mě už nic netíží.
Amen.
No a k tomu vezmeme melodii. Není to kytarovka, hraje se to dokonce na varhany, tak mě to snad babča odpustí: //www.youtube.com/watch?v=o7IofjIMm2I
Jsem skoro přesvědčen, že když si to zazpíváte, budete citit jistou nepatřičnost. A mohu vás ubezpečit, že tuto nepatřičnost s vámi sdílím. Jde o to, že kdyby byl obsah písně pouze v textu, tato nepatřičnost by se neměla cítit. Jistě, text sám o sobě není žádným literárním skvostem, ale určitě by se našel někdo, kdo by vyměnil tu a tam slůvko - třeba ty psí uši . a ono by se to zkultivovalo. Nicméně u mě by pocit nepatřičnosti přetrvával. Pocit, daný spojením zbožného textu s danou hudební složkou. Který dokazuje, že obsah písně asi jen v textu nebude.
Vyzývám všechny čtenáře, kteří to dočetli až sem, pomozte mi, prosím, formulovat, v čem je to blbýýý. (Tedy jestli vám to blbýýýý připadá).
Předem díky.
Komentáře
pro Babču:
Chcete-li pochopit deismus tak si vyhledejte nějaké osobnosti, které svět pokládá za deisty. Vzpomente si na ten testík. Mi vyšlo INTP a příklady Einstein, Jung, W. James a Darwin. Tři z nich byli deisté a ten jeden byl asi věřící, ale dnes je symbolem ateismu. Deistická racionální kritika křestanství není v tom, že se někdo vysmívá tomu co prožíváte při mši. Deismus je pro klasicky věřícího člověka identický s ateismem, protože deismus odmítá teologické haraburdí, nespojuje Boha s nějakým projektem pro všechny. Stejně tak deismus odmítá morálku postavenou na náboženství(katechismu). Nevím jak dříve, ale moderní deismus je v politické filozofii zastáncem individualismu.
příklad pozice deismu: Zlo podle Junga patří do celku skutečnosti a nelze je redukovat na pouhý nedostatek dobra. (moderní deismus je mnohem přísnější)
"BoTka tomu říká šamanismus (smajlík -
jak to jde dohromady s postřehem estetickým...howgh☺"
Jednoduše. Když vidím nějaký obraz nebo film poprvé, tak si vždy říkám, nevím co to znamená a co to představuje, ale zkusím na to přijít. Ideální komentář k nějakému dílu je pro mě vytvoření jiného díla. Šamanismus je pak v tom, že se v galerii před obrazem nechám pohltit "kolektivním nevědomím" stanu se na okamžik zvířátkem - instinkt. U filmu je to ještě horší. To se musím proměnit v primitiva. Kdybych neměl "zpětnou vazbu" že je to jen film, tak před záběrem příjezdu vlaku na projekční ploše uteču z místa na kterém sedím. To je ten šamanismus.
ale ani křesťanství nespojuje Boha s nějakým projektem pro všechny, jestli můžu něco namítnout☺ Bůh podle víry křesťahů není Něco, ale Někdo, kdo provotně stvořil dobrý svět. Takže zlo souvisí s Božím dobrem, které bylo hříchem odmítnuto.
Ateisté, fatalisté a deisté tedy sice asi nepopírají Boží existenci, ale nevěří v Boží dobrotu. Asi jednoduše-bůh je, ale ne tak dobrý jak si myslí křesťani. ☺
Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.