Fackováním biskupů se ještě nikdy v církvi nic pozitivně nevyřešilo a mám závažnou pochybnost o tom, že by tomu mohlo být již nyní nebo v budoucnu jinak.
Jde samozřejmě zase o klausohalíka a o postoj ČBK k tomuto sporu.
Já jsem se k meritu věci již vyjádřil (http://jiku.signaly.cz/1110/klausohalik) a s odstupem času koukám, že dobře :-)
Články o fackování jsou tady a tady.
Pozoru hodná je i diskuse pod těmi články. Ukazuje na fakt, že polarizace v církvi roste. Což je podle mě fakt pozitivní. Negativní by bylo, kdyby se k tomu faktu lidé odpovědní za moderování takové polarizace špatně postavili. Třeba kdyby nevzali v úvahu, že ta polarizace není na levici a pravici (černé a bílé), ale že je vícerozměrná - multidimenzionální.
Na tuto polarizaci je třeba pohlížet ze dvou hledisek, které jsou proti sobě. Na jednu stranu je sociologickým faktem, že pokud menšina (v tomto případě církev) není jednotná, v žádném případě nemůže ovlivnit postoje většiny. Na druhou stranu taková jednota se nedá dosáhnout jinak, než otevřenou diskusí vedoucí buď k prosazení jediné pravdy (což je dobré řešení pro některé sporné otázky) nebo k přijetí (ale vnitřním přijetí, nejen v nějakém připitomělém prohlášení) skutečnosti, že v některých otázkách je pluralita názorů legitimní (což je dobré řešení zase pro jiné sporné otázky).
Roli magisteria a vedení církve (ČBK) vidím zejména v tom, že upřesní a přesvědčivě zdůvodní, ve kterých otázkách je různost názorů legitimní (např. politické názory) a ve kterých ne (např. uzavřené teologické spory). A je fakt, že ČBK se právě v tomhle, co vnímám jako nejdůležitější, zatím moc nevycajchnovala.
Ale na facky to není. Facka je mocný komunikační prostředek a já možnost jeho střídmého užití budu vždy hájit. Tedy ne, že bych říkal "nefackujte ČBK, facka je nepřípustná", ale říkám "nefackujte ČBK, v tomto případě nejsou facky na místě".
Komentáře
já si myslím, že v politických názorech by měl každý kněz, když chce o politice mluvit, začínat slovy "já si myslím". Protože kněz je občan a volič a je svobodný a může patřit-kromě ultralevice a ultrapravice-kamkoli v pol. spektru.
Mnohem horší mi připadá, když jeden kněz z jednoho "proudu" neguje a haní práci a působení druhého kněze. Když se stane, že v jedné farnosti kněz odmítne nějakou službu církve...a ve vedlejší farnosti ji ten člověk bez problémů dostane...To je průšvih-který světu "venku" nevadí, ale církevní společenství to trochu rozkládá zevnitř.
Takže kněz - a křesťan vůbec - může volit třeba ČSSD? Ti mají v programu povinnou sexuální výchovu na základních školách, potraty a euthanázii...
Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.