aneb postřeehy z dnešního čtení.

Snad si ještě pamatujete. Eliáš je někde zalezlej, Hospodin se mu chce ukázat, vyzve ho ven, pak přide vichr, zermětřesení, oheň a pak rozpozná Eliáš Hospodina v mírném vánku.

Mnoho kazatelů to dnes nějak komentovalo a interpretovalo. Vsadím boty, že většinou tak, že Hospodin není reprezentován ani bouří, ani zemětřesením, ani ohněm, ale vánkem.

Jeden kazatel (slyšel sem jej v rozhlase) dokonce říkal - Hospodin není Soudce, ale Spasitel. Tedy odhlédneme-li od toho, že Hospodin (Bůh Otec, nebo Bůh s odhlédnutím od Božkých osob) spasitelem není, Spasitelem je Ježíš Kristus - druhá Osoba, Bohočlověk), je faktem, že Hospodin a dokonce i ten samý Ježíš Kristus soudcem je - Iudex crederis esse venturus! (Z hymnu Te Deum laudamus)

Bůh rozhodně není tak primitivní jsoucno, abychom jej mohli adekvátně popsat jen jednou metaforou. Aby jen jedna naše představa byla správná (milosrdný Spasitel) a vylučovala tak ostatní (sparvedlivý Soudce). Hodně to souvisí i s tím Eliášovým zážitkem.

Kdyby vylezl z jeskyně a venku foukal mírný větřík, zaručeně by v něm Hospodina neidentifikoval. Takže reprezentace Hospodina NENÍ A NEMŮŽE BÝT mírný vánek. Ale jeho reprezentací je mírný vánek, který následuje po bouři, zemětřesení a ohni. Bůh není milosrdný tak, že se na soud raději vykašle, aby nás nemusel odsoudit. Bůh nejprve spravedlivě soudí a potom projeví své milosrdenství. Domnívám se dokonce, že své milosrdenství projeví v závislosti na tom, jak zereagujeme na jeho spravedlivý soud. Ale to už je jen moje spekulace.